Boeken

De Overkoming produceert boeken voor opdrachtgevers, voor uitgeverijen en in eigen beheer.



Cooking for Crowds - Koken in het groot

Gezonde recepten uit de daklozenkeuken van het Straatpastoraat Den Haag. Tweetalige recepten voor driegangenmaaltijden, met handige boodschappenlijstjes voor 100, 50 en 30 personen. Met altijd een volledig vegetarische variant. Uitgave: Dato/Lecturis euro 25,00 ISBN10 9462262365, ISBN13 9789462262362.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Huilen in Den Haag

Het boek sluit aan bij het festival Huilen in Den Haag dat tweede helft 2010 in de hele stad plaatsvindt bij allerlei culturele en maatschappelijke instellingen, maar kan ook los daarvan gelezen worden. Het behandelt de sociale geschiedenis van Den Haag met steeds verwijzingen naar het heden. Er is aandacht voor de geschiedenis en cultuur van de diverse bevolkingsgroepen in de stad.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG

Het bevat hoofdstukken gaan over:

- armoede
- prostitutie, ontucht en huiselijk geweld
- dood en rouw (multicultureel)
- verslavingen,
- kolonialisme en vreemdelingen
- oorlogen,
- dierenleed
- politiek leed (politici en demonstraties)

Bij alle onderwerpen worden Haagse plekken, gebeurtenissen of organisaties als voorbeeld gebruikt. Keus van de onderwerpen wordt bepaald door de aantrekkelijkheid en de verrassendheid van het beeld.

De toon van het boek is luchtig. Het beeld bestaat uit een afwisseling tussen 19e eeuwse gravures en schilderijen, hedendaagse en historische foto's en affiches.

Kortom - een spraakmakend boek dat behalve de traan ook de lach niet schuwt en dat niet misstaat op de koffietafel. Het is ook zeer geschikt om het gesprek op gang te brengen tusen nieuwe en oude Hagenaars over de Haagse samenleving omdat het visueel is en weinig talig. Aan de hand van concrete plekken en plaatjes kunnen taalcoaches en docenten gaan praten over bijvoorbeeld armoede in Den Haag en het thuisland, hoe wij met dieren omgaan in vergelijking met andere landen, hoe onze democratie werkt aan de hand van ellende op het Binnenhof, hoe de Nederlandse rouwrituelen zich verhouden tot die van de nieuwe Hagenaars.



Vijftig jaar wonen in Mariahoeve

De naoorlogse wijk Mariahoeve bestaat in 2008 vijftig jaar. Kunstenares Anneloes Groot neemt het initiatief voor een boek dat Mariet Herlé en Anneloes samen schrijven. Anneloes levert ook aquarellen over de wijk. Het boek vertelt bewoners de geschiedenis van hun wijk en laat meer en minder bekende bewoners en beleidsmakers aan het woord. Ook het groen en de kunst in de wijk krijgen aandacht. Bewoners merken zo dat ze wonen in een wijk die er toe doet. Mariet deed de productie, vormgeving was in handen van Jelle Hellinga, portretfotografie van Jimi Hellinga. Uit het historisch beeld werd voor het Haags Gemeentearchief een tentoonstelling gemaakt in het Atrium van het Stadhuis.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Bladen maken

Het leerboek Bladenmaken is in tien jaar ingevoerd in veel HBO-opleidingen. In 2008 kwam de geheel vernieuwde druk uit bij Kluwer. Voor het eerst is het boek in kleur. Alle cases zijn nieuw. Er zijn hoofdstukken toegevoegd over beeld en kleur die in de eerste druk nog niet voorkwamen. Ook is aandacht voor cross-media.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Jaarboek

Voor de Hogeschool van Amsterdam, Instituut voor Interactieve Media, produceerde Mariet Herlé samen met studenten het Jaarboek Interactieve Media 2005/2006 en de alumni website








M. Herlé, C. Rustema, Corporate Communication Worldwide, an introduction, 2005 Wolters Noordhoff

Basisboek corporate communicatie voor een internationaal publiek, met vele internationale cases, ook uit niet westerse landen. Ontwikkeld vanuit de lessen "Introduction into Corporate Communication" die Carin Rustema en Mariet Herlé voor de opleiding International Tourism Management Consultancy van de NHTV in Breda gaven. Carin Rustema werkt vanuit Abroader zowel in Nederland als in India.






Mariët Herlé, De Pier van Scheveningen

Boekje ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Pier, waarvoor de Overkoming ook een tentoonstelling in het Atrium en een bijlage bij de Haagse Courant produceerde. Vormgeving van het boek, de bijlage en tentoonstelling waren in handen van Jelle Hellinga.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Mariët Herlé / Jelle Hellinga, In het voetspoor van de Haagse School/In the footsteps of the Hague School

Aan de hand van de plekken in Den Haag en Noorden waar schilderijen van de Haagse school gemaakt zijn, zochten we hedendaagse visuele parallellen. Langs deze punten voeren wandelingen, die de bezoeker in alle Haagse musea brengen waar de Haagse school vertegenwoordigd is.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Mariët Herlé, Te kijk staan,
Samsom Alphen aan den Rijn 1999


Handboek voor opdrachtgevers van beurzen, congressen, evenementen en informatiecentra: in een tijd van zappen worden de momenten waarop een organisatie doelgroepen persoonlijk ontmoet steeds belangrijker. De aard van die ontmoetingsmomenten gaat steeds meer door elkaar lopen: beurzen organiseren er een congres bij omdat ze meet 'content' willen, de ruimtelijke vormgeving van congressen wordt steeds belangrijker, waardoor je ook iets van stand- en decorbouw moet weten, evenementen en bedrijfsfeesten krijgen steeds vaker een inhoudelijke lading ter vewezenlijking van communicatiedoelstellingen. In dit boek worden op praktische wijze toeleveranciers, briefings en organisatie van deze communicatiemomenten behandeld. Vormgeving was in handen van Jelle Hellinga.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Bladen maken

In dit leerboek (ook handig voor beroepsbeoefenaren) vind je hoe een bladformule ontwikkeld kan worden vanuit de communicatiedoelstellingen van een organisatie. Tevens geeft het handgrepen voor de redactionele organisatie die nodig is om een formule te handhaven. Ook worden alle onderdelen van een blad behandeld aan de hand van vele praktijkvoorbeelden van Nederlandse bedrijfsbladen voor in- en externe communicatie. Vormgeving Jelle Hellinga

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Transit

Het ROC Utrecht wilde een boek waarin na de fusie de "stamboom" van de nieuwe organisatie werd beschreven; men dacht aan een bundel met beschrijvingen van de geschiedenis en bedrijfscultuur van de diverse scholen. De Overkoming bedacht het concept voor een luxe boekwerk waarin uitgegaan werd van de missie van het ROC. De stamboom werd vervangen door een eigentijdse metrokaart. Vormgeving was in handen van Jelle Hellinga.

GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG




Verder kijken

De afdeling Pathologie van de Rijksuniversiteit Groningen wilde een boekwerkje waarin bij de verhuizing van het oude instituut naar het nieuwe AZG de geschiedenis van het instituut werd vastgelegd; maar eigenlijk moest het boekje ook aan externe groepen uitleggen dat pathologen meer doen dan lijkensnijden. De Overkoming ontwikkelde een concept waarbij de geschiedenis gecombineerd werd met het dagelijkse proces in de vorm van een foto-dagboek, en een aantal opstellen waarin wetenschappers de state-of-the-art meldden.


GRAFISCH ONTWERP JELLE HELLINGA DEN HAAG